Mat og meny

Link til heftet om Mat for spedbarn 0 - ca 1 år her Helsedirektoratet
Link til kostholdsråd her Helsedirektoratet
Link til heftet Bra mat i barnehagen - pedagogisk materiell her (Helsedirektoratet)

Sunn mat er fokus i Eiksmarka Barnehage. Vi har egen kokk som baserer kostholdet på ubearbeidete råvarer og veksler ukenes menyer mellom kjøttretter, fiskeretter og vegetar. Vi har havregrøt på mandager, ellers får alle en dag med varmmat i uken, og to dager med brødmat og diverse pålegg. Melk og vann til drikke.

Vi skjærer opp frukt hver dag som barna får servert på formiddagen og alle måltider har frukt/grønt som tilbehør.

I MyKid-kalender vil du finne hva vi serverer som ukens varmmat. Klikk på den, og du får mer informasjon. Lepus har varmmat tirsdager, Orion onsdager og Pyxis fredager.

Barnas julebord holder vi hvert år i desember. Felles matbord med retter som hører julen til.
På våren har vi Barnas spekemat med tilbehør. Vi lager vårt eget smør og snakker om mat fra gamle dager.

Fersk fisk

Vi har vært på matkurset Fiskesprell på Høgskolen i Akershus: Mer fisk i barnehagen. Resultatet av dette er at vi nå kun kjøper fersk fisk! Har du lyst til å se noen av våre fiskemenyer? Her finner du garantert fisk som barna liker:

Oppskrifter på fisk for barn finner du på Fiskesprell.

Flere morsomme og enkle oppskrifter til familien finner du på Godfisk